Inclusiever onderwijs gaat over leerlingen met en zonder een extra ondersteuniningsbehoefte. Het streven is een onderwijssysteem waar alle kinderen zoveel mogelijk samen naar dezelfde school gaan. Dus ook kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking en ontwikkelingsachterstanden of kinderen met gedrags- en emotionele problemen en/of specifieke leermoeilijkheden.

Het onderwijs is een weerspiegeling van de maatschappij, of zou dat moeten zijn. Het is een plek waar kinderen met verschillende kwaliteiten, achtergronden en behoeften elkaar tegenkomen en ontmoeten. In de praktijk vallen sommige doelgroepen buiten de boot. De beweging naar inclusiever onderwijs moet zorgen voor ‘thuisnabij’ en gezamenlijk onderwijs.

Sinds de komst van de Wet passend onderwijs in 2014 wordt in het onderwijs verplicht gewerkt aan passend onderwijs; alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Een kind gaat naar een gewone school als dat kan en naar het speciaal onderwijs als er intensievere begeleiding nodig is.

Het kabinet verwacht van de scholen dat ze daar stapsgewijs naar toewerken richting 2035.