Wij, het team van de Martinus, vinden een sterke didactische en pedagogische basis belangrijk. Daarnaast vinden wij het van belang dat de leerlingen gezien worden en dat de leerkrachten helder in beeld hebben welke leerlingen extra zorg of een andere aanpak nodig hebben.
Ook vinden wij het essentieel dat er een goede balans tussen kennis, persoonlijke ontwikkeling en leren samenleven is. Sleutelwoorden daarbij zijn; zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en sociale verantwoordelijkheid.
Met zelfsturing doelen we op een wijze van leren waarbij leerlingen steeds meer de regie nemen over hun eigen leerproces en daarnaast verantwoordelijkheid nemen voor hun werk. Concreet betekent dat; zelfstandig aan het werk gaan en blijven, keuzes maken, doelen stellen, plannen, leerstrategieën toepassen, op het eigen leerproces reflecteren zodat je weet waar je staat, hulp kunnen vragen als dat nodig is en doorzetten. Deze vaardigheden vinden we belangrijk omdat ze nodig zijn om op school en in de toekomst goed te functioneren. Wij zijn van mening dat meer zelfsturing zal leiden tot meer ‘eigenaarschap’ en betrokkenheid bij leerlingen en uiteindelijk tot betere leerresultaten.
Met creativiteit wordt niet uitsluitend gedoeld op kunstzinnigheid, maar vooral ook op een creatieve en oplossingsgerichte manier van denken. Creativiteit in die betekenis is niet een kwestie van een gegeven talent, maar een vermogen dat alle leerlingen kunnen ontwikkelen.
Naast dat kritisch denken verbinding heeft met logisch redeneren en argumenteren verwijst het ook naar een open en kritische blik op de samenleving.
In ons onderwijs leren wij de leerlingen na te denken over een onderwerp, vraag of probleem door te analyseren en daarna pas een mening te vormen. Wij vinden het belangrijk dat een leerling wordt uitgedaagd om eigen ideeën toe te passen. Hiervoor maken onze leerkrachten graag ruimte.
Tenslotte besteden wij veel aandacht aan (sociale) verantwoordelijkheid bij de leerlingen. Wij denken dat het essentieel is dat leerlingen verantwoordelijkheid leren dragen en leren instaan voor hun eigen handelen, zowel op sociaal gebied als op het afronden van (opgedragen) taken. Bijkomend voordeel is dat het geven van verantwoordelijkheid zorgt voor motivatie en betrokkenheid.
Overigens is het wel belangrijk dat leerlingen niet te veel verantwoordelijkheid moeten dragen, ze kunnen hierdoor overvraagd worden.